Muistisairaus ja ravitsemus

Aivoterveyden edistämisessä ja muistisairauksien hoidossa säännöllinen, monipuolinen ja terveellinen ravinto on keskeistä. Toimintakyvyn ylläpitäjinä päivittäisen ruuan ja juoman riittävä määrä ja laatu ovat tärkeitä esimerkiksi kaatumisten ehkäisemiseksi.

Piirretty kuva, jossa kaksihymyilevää naista päydän ääressä. Hymyilevä mies seisoo heidän välissään tarjottimella voileipää ja maitolasi. Toisen pöydän ääressä istuvan nisen edessä ruoka-annos, salaattia ja voileipä.Kun ikääntyneen ihmisen muistisairaus todetaan,
ruokavalio on voinut olla jo pitkään yksipuolinen,
mikä on voinut myötävaikuttaa muistisairauden
etenemiseen ja lisätä käytösoireita.

Iäkkäällä puolisohoitajalla voi myös olla sairauksia ja toimintakyvyn alenemaa, joten perheen jaksaminen on huomioitava kokonaisuutena.

Päivittäinen ruoka on tärkeä toimintakyvyn ylläpitäjä:
Kun syöt säännöllisesti ja hyvin, voit paremmin. Vaikka energian tarve ikääntymisen myötä vähenee, täytyy proteiinia, vitamiineja ja kivennäisaineita saada yhtä paljon, ellei jopa enemmän kuin nuorempana.

Vinkkejä ruokailuun:

  • Joka päivä on hyvä syödä useita monipuolisia aterioita
  • Jokaisen aterian on tärkeää sisältää proteiinipitoista ruokaa tai juomaa (kalaa, broileria, lihaa, munaa, maitotuotteita, papuja, linssejä tai herneitä ja lisäksi täysviljatuotteita) lihasvoiman ja luustoterveyden sekä ihon terveyden vuoksi
  • Jokaisen aterian on hyvä sisältää täysjyväisiä viljatuotteita kuidun lähteeksi, samoin värikkäitä kasviksia, hedelmiä tai marjoja vitamiinienkin saannin turvaamiseksi

Maukas ja ravitseva ruoka on voimaksi, nautinnoksi ja iloksi jokaiseen virkeään päivään!

Pohjois-Savon Muisti ry:n Muistin eväät - toimintaa ruuan voimalla -hanke tuotti paljon tietoa ja materiaalia kaikkien käyttöön.

Ohjeet ja oppaat ovat vapaasti tulostettavissa ja jaettavissa, kun Elä unoha evväitä -hanke/Pohjois-Savon Muisti ry mainitaan lähteenä.

Ohjeet

Oppaat

Vinkkejä ruokailuun ja arjen ruokavalintoihin:

Muuta hyödyllistä